شریف صدراتکنیک

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

واحد مراقبت کمپرسور هوا   

وجود این دستگاه در یک سیستم بادی ضروری است. یک واحد مراقبت کامل معمولاً دارای ۳ بخش است ولی واحد مراقبت‌های ۲ بخشی (فشار شکن، فیلتر رطوبت گیر) و تکی هم در بازار موجود است. از واحد مراقبت ۲ بخشی معمولاً برای ماشین آلات و ابزارآلاتی که نیاز به روغن ندارند، بهره گرفته می‌شود. واحد مراقبت از اجزای زیر تشکیل شده است:

 

فیلتر رطوبت

هوای ارسال شده از کمپرسور هوا همواره دارای رطوبت است و رطوبت بزرگ‌ترین دشمن ابزار بادی است. فیلتر رطوبت از انتقال آب همراه با هوا به درون ابزار بادی جلوگیری می‌کند. همواره مخزن فیلتر رطوبت را تخلیه نمایید.

 واحد فشار شکن

هوای فشرده خروجی از دستگاه کمپرسور هوا قبل از ورود به ابزار بادی باید دارای فشار معینی باشد. تنظیم حجم ورودی این هوای فشرده بر عهده فشار شکن است. ابزارهای بادی با فشار هوای PSI90 بالاترین راندمان را خواهند داشت.

 

 

 

 

 واحد روغن

وظیفه‌ی این بخش در کمپرسور هوا تزریق روغن درون ابزار بادی است. وجود روغن به‌عنوان روان کننده‌ی حرکت، عامل کاهش خوردگی و کم شدن اصطکاک بین قطعات ابزار و ماشین‌های مکانیکی ضرورت دارد. ابزارآلات بادی بدون وجود روان کننده‌ی روغن به سرعت دچار فرسودگی و خرابی خواهند شد. روش روغن‌کاری در این سیستم به این صورت است که روغن در مخزن مخصوص ریخته می‌شود و حرکت هوای فشرده در لوله‌ی بالای مخزن باعث حمل روغن به‌صورت مداوم به داخل دستگاه می‌شود.

compressor

  • ali sharif

کمپرسور باد مورد نیاز بسیاری از صنایع در کاربرد های مختلف و انواع متفاوت می باشد از جمله این موارد می توان موارد زیر را نام برد .

کاربرد کمپرسور هوا در صنایع تولیدی از جمله صنایع خودروسازی ، صنایع ماشین ابزار ، صنایع تولید وسایل کار و لوازم خانگی و .. .

کاربرد کمپرسور باد در صنایع فراوری از جمله صنایع شیمیایی ، پتروشیمی ، معدنی ، غذایی ، نساجی ، کاغذ سازی و … .

کاربرد کمپرسور هوا در حمل و نقل ، صنعت گاز ، صنایع دفایی

می توان گفت پرکاربرد ترین کمپرسور باد مدل پیستونی آن می باشد .

کمپرسور باد 20 لیتری و 50 لیتری ، کوچکترین مدل می باشد و در صنایع خدماتی مانند رویه کوبی مبل ، طراحی دکوراسیون و … .

کمپرسور هوا 250 لیتری ، 300 لیتری ، 500 لیتری ، 700 لیتری و 1000 لیتری جزو موارد پرکاربرد صنعتی است و در کارگاه های صنعتی از این سایز ها استفاده می شود .

به طور کلی هرچه نیاز به هوای فشرده شده بیشتری داشته باشیم در نتیجه نیاز به کمپرسور با حجم بیشتری داریم . به طور مثال کمپرسور هوا رنگ کاری 350 لیتری متناسب برای یک پیستوله می باشد ، حال اگر بخواهیم همزمان از دو یا چند پیستوله با همین شرایط استفاده کنیم در نتیجه نیاز به کمپرسور هوا 700 لیتری داریم . 

 

کمپرسورهایی که با میزان کار ابزار بادی تطابق ندارند، موجب فشار دائمی به قسمت موتور، استهلاک آن و اتلاف انرژی خواهند شد. رطوبت موجود در هوا هنگام ذخیره آن معمولا وارد مخزن می‌شود، این رطوبت به‌صورت دوره‌ای نیاز به تخلیه از طریق پیچ تخلیه در زیر مخزن کمپرسور دارد.

  • ali sharif

برای اینکه بدانیم چه نوع کمپرسوری با چه مشخصاتی مورد نیاز کار ما می باشد آگاهی از یک سری نکات مهم می باشد .

فشار کاری مورد نیاز یکی از این نکات می باشد . کمپرسور پیستونی تک مرحله در محدوده فشاری 150psi کار می کند . محدوده فشار کمپرسور پیستونی دو مرحله 200psi می باشد .

کمپرسور پیستونی تک مرحله می تواند یک سیلندر یا دو سیلندر باشد و داشتن دو سیلندر به معنای کمپرسور دو مرحله بودن نیست و سیلندر های بیشتر امکان تراکم هوای بیشتر را فراهم می کند . کمپرسور هوا اسکرو یا همان کمپرسور باد حلزونی مناسب کارکرد دائمی و صنعتی می باشد .

حجم مخزن کمپرسور نکته مهم دیگر در انتخاب کمپرسور باد می باشد . اگر مدت کوتاهی از کمپرسور استفاده می کنید مخزن کوچک جوابگوی کار شماست و هر چه زمان بیشتر بشود نیاز به حجم مخرن بیشتری دارید .

قدرت اسب بخار کمپرسور نیز حائز اهمیت و نشان دهنده ی توان آن می باشد .

 شما با بررسی شرایط کاری می توانید تعیین کنید که نیاز به کمپرسور هوا قابل حمل دارید یا خیر .

فنی ترین نکته در خرید کمپرسور هوای پنوماتیک توجه به cfm یا جریان حجمی می باشد . و نکته مهم اینکه cfm کمپرسور وابسته به فشار آن می باشد و نباید دوتا cfm با فشار های کاری متفاوت را جمع کرد . به این منظور scfm یا همان حالت استاندارد را در نظر می گیریم .

با داشتن scfm های دستگاه های بادی و جمع آن ها و افزودن 30 درصد به عنوان ضریب اطمینان می توان scfm  خود را به دست آورد و بتوان حداکثر جریان حجمی در صورت نیاز را تامین کرد .

  • ali sharif

در کمپرسور هوا اسکرو دو مارپیچ یا حلزونی در کنار هم به صورت نر و ماده قرا گرفته اند و با ورود هوا به کمپرسور و ابتدای مارپیچ و دوران مارپیچ ها ، در نتیجه هوا گیر میافتد و با ادامه دوران فشرده می شود و از انتهای دیگر مارپیچ و کمپرسور خارج می گردد .

کمپرسور هوا یا باد اسکرو در دو نوع روغنی و بدون روغن می باشد . در کمپرسور باد روغنی اسکرو با تزریق روغن به هوا و چرب کردن آن از استهلاک قطعات کاسته می شود و باعث افرایش عمر کمپرسور می شود . این هوای چرب با عبور از فیلتر روغن و سیستم جدا کن روغن وارد سیستم می شود .

ویژگی کمپرسور باد بدون روغن این است که هوای بسیار تمیز و عاری از هر گونه روغن را ارائه می دهد که نیاز اصلی و حساس یکسری از صنایع می باشد. در کمپرسور باد بدون روغن هزینه استهلاک بالا تر می باشد و هزینه اولیه مورد نیاز برای سیستم جدا کن کمپرسور هوا روغنی را ندارد .

  • ali sharif

در کمپرسور هوا رفت و برگشتی یا پیستونی در ابتدا هر دو سوپاپ بسته می باشد و حرکت رو به پایین با کاهش فشار سیلندر نسبت به خط مکش باعث باز شدن سوپاپ ساکشن می شود و گاز وارد سیلندر می شود و با حرکت رو به بالا پیستون و بسته بودن سوپاپ ها ، فشار بالا می رود و موجب باز شدن سوپاپ مکش و خروج گاز فشرده شده می شود .

با توجه به تعداد فرایند تراکم دو مدل کمپرسور باد پیستونی تک مرحله و دو مرحله داریم .

در کمپرسور باد پیستونی تک مرحله ، عمل تراکم یکبار صورت می گیرد و هوا بعد از ورود به سیلندر متراکم شده ، فشرده می شود و از سوپاپ دیسشارژ وارد مخزن کمپرسور باد می شود .

فشار کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا نهایت 8 بار می باشد .

ظرفیت کمپرسور باد پیستونی تک مرحله معمولا تا 750 لیتر بر دقیقه می باشد .

در کمپرسور هوا دومرحله ، عمل تراکم دو بار انجام می شود ، به این صورت که ابتدا هوا وارد سیلندر کم فشار که حجم و قطر بیشتری دارد می شود و بعد از عبور از افتر کولر و فرایند خنک کاری کمپرسور هوا وارد سیلندر پر فشار می شود و بعد از تراکم مجدد وارد مخزن کمپرسور هوا می شود .

فشار کمپرسور هوا پیستونی دو مرحله معمولا تا محدوده 10 بار می باشد .

ظرفیت کمپرسور هوا دو مرحله پیستونی تا محدوده 1200 لیتر بر دقیقه می باشد.

 

  • ali sharif